Friday, April 24, 2009

kueh lopes & kueh koci...!!!

di sini aku ingin menyatakan bahawa aku TERLALU sgt..sgt...sgt... nk makan

KUEH LOPES!!!sure korang akn ckp.... "LAAA.. PE SUSAH.. PI LAH BELI, BRLAMBAK ADE JUAL" tu la mslahnye.. aku xmau yg beli... nak yg mak aku buatttt.... heheheh... ternyata ianya lebih lazat dr yg beli. aura dan kepadatan kueh tersebut amat terasa... oleh kerana kebnyakan yg jual tu... pulut tu mereka tanak dulu @ kukus dan 'tempe' (betuk2 kan) ia menjadi bulat leper... hu3.. x sedap la... x pakai daun pisang... cara yg sedap dan menyelerakan... kite cume perlu rendam sahaja pulut tersebut dgn air daun pandan dan sedikit kapur (kapur mkn tu.. letak kat daun sireh tu laa) heheh... kemudian.. masuk kan dlm daun pisang.. bungkus bentuk segitiga... then rebus... :)
(mslh di sini adlh.. aku tak reti nk membungkus.. hu3... dah belajar tp x reti2) kehkehkeh...

KUEH KOCI!!!
haaaaa... nie lg 1 kueh yg nak sgt..sgt...sgt.. aku mkn.. hu3.. pun same gak.. nk mak aku gak yg buat.. heheh.. sbb nye.. inti yg terlalu sedappp.. hahahaha... dan aku suke tepung pulut putih.. bkn pulut hitam... mcm yg nieh lah.. heheh... cume tmbahkan "dadeh santan" lgiiiii... lazaaatttttt.... nyum..nyum... feveret aku niehh.. heheheh.. klu ade kueh nie.. x pndang kueh lain dah.. aku sanggup mkn ulang2 kueh nie.. x mkn nasi pun xpe... heheheh...
(yg nieh pun aku x reti bungkus gak...) heheheh... tpi nk senang uat style masuk je dlm loyang tu.. then kukus... dadeh santan tu taruh je atas kueh tu sekali.. cume xde aroma daun pisang arr... tpi yg pntng "inti" tu... :) susah nk cari inti yg sedap.. klu beli kt kedai pun susah lah nk cari yg bestt.... hmmm...

oleh yg demikian.... sessi meng'request' mkanan feveret aku akn di mulakan.... muahahahahaa....
makkkk... bersiap sedialah ek.. hehehe... dun woli.. klu mak buat sure hebes nyer.. ngehh3...

1 comment:

eQueen said...

nk kuih koci.........